אוטם עצב הראייה

מהו אוטם עצב הראייה – AION ?

AION

עצב הראייה עלול להפגע מהפרעה לאספקת החמצן שלו. ישנם שני סוגים עיקריים להפרעה זו- מחלה שכיחה יותר, וקלה יותר, בשם NAION -שאיננה מחלה דלקתית ומחלה דלקתית שהיא לרוב קשה יותר ומכונה aAION - קיצור לarteritic AION.

ב NAION- מחלה שבה מתרחשת הפרעה לאספקת החמצן בראש עצב הראייה, ההפרעה לרוב חלקית. לעומת זאת,

בarteritic AION יש לרוב הפרעה קשה מאד לאספקת החמצן לעצב הראייה, מצב אופייני למחלת טמפורל ארטריטיס.

על מבנה העין וחיבורה למערכת העצבים

עצב הראייה הוא הנפגע באוטם ראש עצב הראייה / AION / NAION. עצב הראייה משמש כמו כבל חשמלי המעביר את מה שאנחנו רואים מהעין למח. אם עצב הראייה נפגע, לא תיפגע הראייה גם אם העין עצמה תקינה ובריאה. העין דומה למצלמה: האור נכנס בה, עובר דרך מערכות ה"מיקוד" של העין (הקרנית, האישון והעדשה) ומגיע לרשתית, שם תאים קולטי אור (הפוטו-רצפטורים) מעבירים את אותות הראייה באמצעות עצב הראייה למוח, שתפקידו להבין ולקלוט את הנראה. עצב הראייה מיוחד בכך שהוא העצב היחיד בגוף האדם אשר ניתן לרופא לראותו באופן ישיר (ללא ניתוח) - וזאת מכיוון שהוא מתחיל בקרקעית העין. עצב הראייה מורכב ממיליון סיבי עצב עדינים, שניזונים מרשת עדינה של כלי דם. רשת זו מספקת חומרי מזון וחמצן, ואלה חיוניים כדי שהעצב יוכל להעביר את התמונות שהעין "מצלמת" למוח.

אוטם של ראש עצב הראייה

אחת המחלות השכיחות בגיל הבוגר פוגעת בעצב הראייה על ידי הפרעה לאספקת הדם של העצב - (איסכמיה) או "אוטם של ראש עצב הראייה". מחלה זו היא מן הגורמים השכיחים ביותר לאובדן הראייה לאחר גיל העמידה, אך יכולה לפגוע גם בצעירים.

מהו אוטם?

אוטם הוא נזק שנגרם לאיבר או לרקמה כתוצאה מחוסר חמצן וחומרי מזון. חוסר כזה נגרם לרוב כשנסתמת או נקטעת אספקת הדם לאותו איבר, כיוון שהדם הוא זה שמוביל חמצן וחומרי מזון חיוניים. דוגמא מוכרת יותר של אוטם היא המקרה של אוטם מוחי או "אירוע מוחי", בו הפרעה באספקת הדם לאזור במוח גורמת לשיתוק התנועה של יד או רגל, או פוגעת ביכולת הדיבור. גם במקרה של עצב הראייה, הפרעה לאספקת הדם העדינה של עצב הראייה יכולה לגרום לנזק קבוע ביכולתו של העצב להעביר את התמונות שהעין "מצלמת".

ירידה פתאומית בראייה ללא כאב יכולה להיות סימפטום של אוטם ראש עצב הראייה . לעיתים קרובות הירידה היא רק בחלק משדה הראייה ולא בחדות הראייה. עם זאת, חשוב להזכיר שלא כל ירידה בראייה נגרמת מאוטם ראש עצב הראייה!

יש גורמים רבים לאובדן ראייה , ולכן במקרה של ירידה בראייה חשוב לפנות מיד לרופא עיניים כדי שיאבחן את הגורם.

סוגי אוטם בראש עצב הראייה:

1. אוטם הנגרם מדלקת עורקים – הסוג השכיח פחות אך החמור יותר.

2. אוטם שאינו נגרם מדלקת עורקים – הסוג השכיח ביותר.

הטיפול הנכון באוטם ראש עצב הראייה תלוי בסוג האוטם, ולכן האבחנה בין שני הסוגים חיונית!

מאפייני אוטם ראש עצב הראייה כתוצאה מדלקת עורקים. כפי שכבר הוזכר, זהו סוג נדיר יותר של אוטם עצב הראייה. המחלה תוקפת אנשים בני 55 ומעלה. לעיתים החולים במחלה זו חלשים ומדוכאים, ואינם פונים לרופא בשל תשישות – על כן חשובה ערנותם של בני המשפחה. סימן מקדים לאוטם מסוג זה הוא אובדן ראייה חולף וחוזר לסירוגין.

סימנים אופייניים של דלקת העורקים (Temopral Arteritis)

כאבי ראש בעלי אופי שונה וחדש במיוחד באזור הרקות, רגישות למגע באזור הרקות, התעייפות וכאבים בלעיסה ממושכת של מזון. אובדן תיאבון ומשקל, תשישות חריגה, כאבי שרירים חום ועוד. סימנים אלה מלווים לרוב סמני דלקת בבדיקת הדם, וביניהן שקיעת דם מוחשת, אנמיה ועוד.

גורמי סיכון לאוטם ראש עצב הראייה שלא כתוצאה מדלקת בעורקים

לסוג הנפוץ של אוטם ראש עצב הראייה, הסוג שאינו נגרם מדלקת עורקים, יש גורמים מולדים – מבניים בעין, וגורמי סיכון משניים נרכשים. גורם הסיכון המולד – הוא מבנה ראש עצב "צפוף" וקטן, ללא קיעור בדיסקה.

גורמי הסיכון הנרכשים בגיל מאוחר יותר כוללים: יתר לחץ דם, סוכרת ו"נטייה לסוכרת", עישון, רמות גבוהות של שומנים בדם, רמות מוגברות של כולסטרול בדם ומחלות לב וכלי דם טרשתיות אחרות.

גורמי סיכון נוספים כוללים נפילת לחץ דם לילית (לעתים עקב טיפול "חזק" מדי ביתר לחץ דם, אי – ספיקת כליות וחולי דיאליזה, מחלות המטולוגיות, אובדן דם פתאומי בתאונה או בניתוח ועוד.

הטיפול באוטם ראש עצב הראייה

הטיפול תלוי בסוג האוטם. במידה ויש חשש לסוג הנדיר, דלקתי, של אוטם ראש עצב הראייה, אזי יפנה הנוירו-אופתלמולוג בדחיפות לטיפול במינון גבוה של נוגדי דלקת (סטרואידים) ולביצוע ביופסיה מעורק רקתי על מנת לאשר האבחנה. חולה עם מחלה זו יופנה למעקב במקביל אצל רופא המשפחה, מומחה לראומטולוגיה, ואצל נוירו-אופתלמולוג.

במידה ומדובר בסוג השכיח של אוטם ראש עצב הראייה, משנית לטרשת עורקים, יופנה החולה לרופא המטפל לצורך אבחון וטיפול מיטבי בגורמי הסיכון הנרכשים (איזון סוכרת, יתר לחץ דם וכו') - מכוון שטיפול מיטבי בגורמים אלה עשוי להפחית את הסיכון לפגיעה דומה בעין השנייה.