top of page
  • תמונת הסופר/תפרופ' הדס קליש

כאבי עיניים

כאבי עיניים הם תלונה שכיחה המייצגת מצבים רבים, חלקם נובעים ממחלה וחלקם לא.

בדיקה אצל רופא עיניים חיונית לאיתור מחלות עיניות או מצבים שאינם מחלה אל יכולים לגרום לכאבי עיניים.


לכאבי עיניים גורמים שונים. דוגמאות לגורמים לכאבי עיניים, שיאותרו בבדיקת רופאי עיניים כוללות: כאבי עיניים מצורך במשקפיים או מאי התאמתם, יובש בעיניים, קושי במיקוד, פציעה בקרנית, גלאוקומה חריפה ודלקות בשכבות השונות של העין . והיה ואם נשללה מחלה עינית, עשוי הרופא להפנות את החולה לבירור נוירו-אופתלמולוגי לאיתור גורמים נדירים יותר, הגורמים לכאבי עיניים ללא מחלה בעין עצמה.


א. כאבי עיניים ממקור עיני

כאבי עיניים מאי התאמת משקפיים או מצורך במשקפיים זה הכאב השכיח ביותר. אדם הזקוק לתיקון אופטי, בן אם קרוב ובין אם לרחוק, עלול לסבול מכאבים אם אין הוא מרכיב את התיקון האופטי הדרוש לו (משקפיים או עדשות מגע).

כאבים אלה מוחמרים לרוב מקריאה או לאחר התבוננות ממושכת, ועלולים להתפשט ולגרום לכאבי ראש.


כאבים מיובש בעיניים

יובש בעיניים היינו מצב שכיח מאוד, ומכאן גם הכאב כתוצאה ממנו. יובש שכיח יותר עם הגיל, יותר בנשים מגברים, ויותר בחולים עם מחלות כרוניות או באנשים הנזקקים לתרופות שונות. לעיתים קרובות יש מי שסוברים כי אם הם סובלים מדמעת ( מחלת עיניים הגורמת לדמיעה מתמדת ) אזי אינם יכולים לסבול מיובש. למעשה במקרים רבים של יובש העין קיים המרכיב מימי של הדמעות , אך חסר המרכיב השומני. המרכיב השומני אחראי על האטת קצב האידוי של שכבת הדמעות המגנה על שטח פני העין. בהעדר המרכיב השומני, מייצרת העין עודף דמעות, דהיינו דמעת, אף בסתירה לתחושת הדמעת עין יבשה בשל חוסר מרכיב הסיכה השומני.


קושי במיקוד שכיח מאוד וסיבותיו רבות. לאנשים רבים יש נטייה לחולשת מיקוד וייתכן שאף קיבלו בילדותם תירגול אצל אורטופטיסטי/ית אך בבגרותם "כושר המיקוד" נחלש שנית. אחרים מתחילים לסבול מחולשת מיקוד לאחר מחלה קשה או תאונה. חולשת המיקוד מלווה בפזילה לקרוב , אך לא תמיד חש החולה בכפל ראייה. הניסיון להתגבר על חולשת המיקוד ועל הפזילה גורם לעיתים קרובות לכאב עיניים ולכאב באזור העין .


כאבי עיניים מפציעה בקרנית

פציעה בקרנית, ולו גם השריטה השטחית ביותר , עלולה לגרות לכאבים עזים . כאלה הם חד – עיניים (אלא אם שתי העיניים נפצעו). לשריטות גורמים רבים וביניהם שריטה מציפורן מענף העץ מעדשות מגע קשה ועוד. יש מי שסובלים "מתסמונת השריטה החוזרת" בקרנית – אנשים אלה עשויים לחוות שריטות חוזרות עם פתיחת העין בעת קימה משינה גם ללא פציעה חיצונית. תסמונת זו נובעת ממחלה במבנה פני שטח הקרנית.


כאבי עיניים מדלקות בשכבות העין

כאבי עיניים יכולים לנבוע מדלקות בשכבות העין ה השונות דלקת הלחמית תלווה באודם , הפרשה , דמעות ונפיחות דלקת לובן העין יכולה לגרום לכאב עין חד , מלווה באודם אזורי ממוקד ללא הפרשה דלקת הקרנית גורמת לכאבים עזים , מלווה בטשטוש הראייה, קושי וכאב בהתבוננות באור , וירידה בראייה.


כאב מגלאוקומה חריפה סגורה זוויתית

התקף של גלאוקומה חריפה סגורה – זוויתית גורם לכאב עז וקבוע בעין , מלווה בעין ודמע, ללא הפרשה וטשטוש הראייה.

זהו מצב המחייב טיפול מהיר, הואיל ועליית הלחץ התוך עיני החדה עלולה לגרום לנזק לעצב הראייה ולירידה קבועה בראייה.


כאבי עיניים מדלקת בעצב הראייה

דלקת טיפוסית בעצב הראייה (optic neuritis) מלווה לרוב בכאב עמום שגובר בהנעת העין . לרוב, הכאב מקדים ירידה בחדות הראייה ובתפקוד של עצב הראייה. בדלקת כזו העין עצמה תקינה, אך עצב הראייה, שמוליך את הראייה למוח, נפגע.


ב. כאבי עיניים ממקור לא עיני


כאבי עיניים כחלק מכאב ראש ממתח:

מתח הוא הסיבה השכיחה ביותר לכאב ראש, וכאבי ראש עצמם הם תופעות שכיחה, שכמעט אין אדם שלא סובל מהם. לעיתים קרובות שתי העיניים כואבות כחלק מכאב ראש. לרוב הכאב הוא דו – עיני (אם כי יכול להיות גם מרוכז סביב עין אחת), ובעל אופע של רגישות וכאב עמום מאחורי גלגל העיניים.


כאב טריגמינלי נילווה לזיהום בהרפס זוסטר

הרפס זוסטר הוא נגיף ממשפחת ההרפס הגורמת למחלת ההרפס בפה ("פצעי חום") ולאבעבועות רוח . זיהום עיני בנגיף עלול לגרום לתסמונת כאב ממושכת גם זמן רב לאחר הזיהום הפעיל . הכאב יכול גם להקדים ביומיים – שלושה את הופעת השלפוחיות האופייניות למחלה , ובמקרה זה לא יימצאו כל מחלה או ממצא בעין , מכיוון שהזיהום טרם פרץ.


כאב עיניים מסינוסיטיס

כאב עיניים מסינוסיטיס (דלקת מערות הפנים) אינו שכיח, כפי שרבים חושבים אך בהחלט ייתכן דלקות בסינוסים הקדמיים והלסתיים לא גורמים בדרך כלל לכאבי עיניים , אולם דלקת במערות הפנים שמצדי גשר האף ומאחורי העיניים (הסינוס הספנוידלי) עלולה לגרום לכאב עמום מאחורי העין.


כאב עיניים ופנים ממחלות שיניים וממחלות חניכיים

אצל חולים לא מעטים, הסובלים מכאבי פנים ועיניים בלתי טיפוסיים, המקור הוא מחלות שיניים וחניכיים. הכאב נובע מזיהום עצם החניכיים באזור של שורש השן, בין אם בשן קיימת ובין אם בחלל שנותר לאחר עקירת שן. כאב זה חולף לאחר ניקוי וכריתת העצם המזוהמת. אפשר לבדוק אם הכאב הממושך נובע מזיהום העצם באזור שורש השן על ידי הזרקת הרדמה מקומית לאזור - אם הכאב בפנים או בעיניים חולף, הרי שזהו המקור.


נוירולגיה טריגמינלית

בנוירלגיה טריגמינלית יש התקפי כאב עזים, דמויי שוק חשמלי, באזור בפנים שמעוצבב על ידי העצב החמישי, אחד מעצבי הגולגולת. הכאב קצר יחסית ומופיע לאחר גירוי פעוט, כגון גילוח, דיבור, וצחצוח שיניים. לעיתים התקפי הכאב חולפים למשך ימים עד שנים, ומתחדשים בפתאומיות וללא סיבה ידועה.


כאב ראש בצבר – Cluster Headache

כאב ראש בצבר היא תסמונת הפוגעת בשכיחות יתר בגברים בגיל העמידה, והגורם לה אינו ברור די צורכו. בתסמונת זו מופיעים התקפים בני 15-180 דקות של כאבים עזים מאוד סביב עין אחת והחלק העליון של הפנים באותו הצד. לרוב מתלווים לכאב דמעת, אודם בלחמית, נזלת שקופה ותסמונת הורנר (צניחת עפעף קלה ואישון מכווץ). כל התסמינים המלווים מופיעים רק בצד של הכאב, בעוד שהעין השנייה נותרת לבנה ומהנחיר השני אין נזלת.


המיקרניה התקפי כרוני

מתיסמונת זו סובלות בעיקר נשים בגיל העמידה. מופיעים בה התקפים קצרים, בני 5-10 דקות, של כאבים עזים דוקרים סביב העין. ההתקפים חוזרים על עצמם פעמים רבות ביום, בין 5-100 התקפים ביום.


סיכום

אפשר לסכם ולומר כי לכאבי עיניים גורמים רבים. כדי לטפל בכאב דרוש תחילה לברר את מקורו, וזאת יש לעשות אצל רופא עיניים. אם המקור הוא מחלה בעין או צורך בתיקון משקפיים - אזי מטפלים בבעיה היסודית. והיה ולא נמצאה מחלה בעין שמסבירה את הכאבים, עשוי הרופא להפנות את החולה לייעוץ נוירו-אופתלמולוגי ונוירולוגי. במסגרת בירור זה מכלול הסימנים אותם מתאר החולה, מלווים בבדיקה המפורטת, עשויים להצביע על הסיבה למחלה, ולעיתים יידרשו צילומים ובדיקות נוספות להשלמת הבירור.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page